Melding van een veronderstelde integriteitsschending
Sinds 17 juni 2019 is de procedure betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden - zoals ingevoerd door de wet van 15 september 2013 en gewijzigd door de wetten van 8 mei 2019 en van 12 december 2021 - van toepassing op de personeelsleden van de geïntegreerde politie.
De bevoegdheden die deze wet toekent aan de federale Ombudsmannen worden uitgeoefend door het Vast Comité P wanneer een veronderstelde integriteitsschending wordt gemeld door een personeelslid van de geïntegreerde politie - politieambtenaar of niet - of van de Algemene Inspectie van de federale en lokale politie (AIG). Indien u personeelslid bent van de geïntegreerde politie of van de AIG of sinds minder dan 2 jaar de politie of de AIG verlaten heeft, heeft u de mogelijkheid om een veronderstelde integriteitsschending in de geïntegreerde politie te melden aan het Comité P. Deze specifieke procedure verloopt in twee fases. De eerste fase bestaat uit een voorafgaand advies. Enkel wanneer dit advies gunstig is, kan de aanvrager een daadwerkelijke melding doen (fase twee), waarna het Vast Comité P een onderzoek ten gronde zal opstarten. |